9 tips voor vliegen tijdens de zwangerschap

Opgesloten zitten met ruim 400 andere personen op 10 kilometer hoogte… Niet een ideale situatie. Zeker niet als je ook zwanger bent. Daarom geven wij je enkele tips om zo plezierig en veilig mogelijk te vliegen tijdens je zwangerschap!

Tip 1: Neem een ‘vlieg-verklaring’ mee

Vanaf 28 weken zwangerschap mogen vliegtuig maatschappijen je weigeren aan boord als je geen vliegverklaring kan overhandigen. Dit is een verklaring waarin wij als verloskundige de uitgerekende datum vermelden, en aangeven dat je tot dat gezond was. Ons advies is om deze verklaring bij je te hebben vanaf het moment dat je een duidelijke zwangere buik hebt.

De verklaring kunnen wij je geven als je op controle komt. Je kan ons ook bellen of mailen, wij mailen je dan deze verklaring.

Tip 2: Controleer altijd de regels van de maatschappij waarmee je vliegt

Als je zwanger bent van 1 baby mag je bijna altijd vliegen totdat je 36 weken zwanger bent. Ben je in verwachting van een meerling dan ligt de grens vaak bij 32 weken.

Het kan zijn dat je bij het inchecken een vrijwaringverklaring moet ondertekenen. Daarmee verklaar je dat je hen niet aansprakelijk stelt voor eventuele complicaties tijdens de vlucht.

Tip 3: Download onze zwangerschaps App

Met deze app heb je altijd toegang tot je meest recente gegevens. De laatste controles, laboratoriumuitslagen en echoverslagen. Mocht er dan onverhoopt iets gebeuren, dan heb je altijd de laatste up-to-date gegevens bij de hand. Heb je op je plaats van bestemming geen internet. Neem dan je zwangerschapskaart mee. Dat is de geprinte versie van je dossier, dat je de 2e controle van ons hebt ontvangen.

Tip 4: Check of je een annuleringsverzekering hebt en wat deze dekt

Kijk voor het boeken van een vlucht of je deze kan annuleren als er zwangerschaps complicaties zouden optreden. De gemaakte kosten worden soms gedekt door een annuleringsverzekering, een reisverzekering of boek een refundable flight.

Tip 5: Boek een stoel naast het gangpad

Het is verstandig om regelmatig te bewegen in het vliegtuig om zo de kans op trombose (bloedpropje in je benen) en oedeem (vocht vasthouden) te voorkomen. Daarnaast is het fijn om ook makkelijk naar de wc te kunnen.

Tip 6: Passeren van beveiliging

Het is veilig om als zwangere in een bodyscanner te staan of door een metaal detector te lopen. Maar mocht je dit niet willen dan kun je ook vragen om in plaats daarvan gefouilleerd te worden.

Tip 7: Eet en drink voldoende

Neem wat kleine snacks mee. Zeker als je last hebt van misselijkheid. Let er ook op dat je voldoende drinkt. Neem daarom een waterflesje mee, zodat je niet afhankelijk bent van de bediening in het vliegtuig.

Tip 8: Draag wijde kleding en schoenen

Door het vliegen kan je (meer) vocht gaan vasthouden. Draag daarom wijd vallende kleding en schoenen die wat aan ruime kant zijn of makkelijke sneakers.

Tip 9: Overweeg steunkousen

Om de circulatie te bevorderen is het aan te raden om steunkousen of steunpanty’s te dragen tijdens de vlucht. Dit bevordert de circulatie en vermindert het vasthouden van vocht in je benen (oedeem). Je kunt deze laten aanmeten via de huisarts of standaard maten kopen bij bijvoorbeeld de HEMA.

We wensen je een fijne vlucht!