Wat kan je doen tegen misselijkheid in de zwangerschap?

Veel vrouwen hebben last van misselijkheid in de zwangerschap. Helaas kunnen we niets doen om de oorzaak weg te nemen, maar we kunnen wel helpen om deze periode aangenamer te maken. Een paar tips:

1. Let op wat je eet

Probeer je maag zo min mogelijk te belasten. Een lege maag zorgt voor een weeïg gevoel. Voorkom dit door direct na het opstaan bijvoorbeeld een droge cracker te nemen. Zorg verder gedurende de dag dat je de hele tijd kleine beetjes blijft eten. Eet ook niet te vettig of te gekruid, en drink niet te koude dranken (liever lauw water).

2. Speak up

Het helpt enorm als mensen rekening houden met je misselijkheid, bijvoorbeeld door je te waarschuwen wanneer er gekookt gaat worden en minder penetrante geuren in huis gebruiken (bijvoorbeeld after shave). Dit kan natuurlijk alleen als je mensen vertelt over je misselijkheid!

3. Acupunctuur

Er zijn veel mensen die aangeven baat te hebben bij acupunctuur gedurende de zwangerschap, o.a. voor het verminderen van misselijkheidsklachten. Met een aantal acupuncturisten werken we nauw samen.

4. Gemberthee

Gemberextract heeft een kalmerende werking op de maag. Maak een centimeter gemberwortel schoon en doe dat in een glas kokend water. That’s it!

5. Let goed op jezelf!

Ernstige misselijkheid in combinatie met overgeven kan heel snel leiden tot gevaarlijke uitdroging. Als je meerdere keren per dag overgeeft en veel vocht verliest, neem dan contact met ons op. Soms is het nodig om met medicijnen vocht vast te houden. Neem geen risico’s!

Aan alle vrouwen die nu in de eerste weken zitten en misselijk zijn: houd je taai – het gaat écht over!