5 meest voorkomende zwangerschap kwaaltjes

In: Blog

Iedereen die zwanger is zal op een punt in haar zwangerschap kwaaltjes ervaren. Dit is niet vreemd als je bedenkt dat je tegen het eind een kind van 3,5 kg, een placenta en vruchtwater met je mee draagt. Ik vind het als verloskundige eigenlijk een wonder dat zo veel vrouwen, maar zo weinig klachten hebben!

Hoe klachten worden ervaren verschilt enorm, en heeft veel te maken met je verwachtingen vooraf.
Denk je, dat je tot je verlof niets merkt…dan kan het je flink gaan tegenvallen. Maar ken je alleen maar vriendinnen die 9 maanden lang klagen en zeuren…dan kan het je ook gaan meevallen.
Mijn tip: Ga er open minded in! Niet alleen in de zwangerschap, maar ook in de bevalling en in je rol als moeder!

Hierbij de 5 meest voorkomende zwangerschap kwaaltjes:

1) Vermoeidheid

  • Veel mensen denken dat misselijkheid het eerste teken is dat je zwanger bent. Maar veel vrouwen merken dat ze zwanger zijn omdat ze ontzettend moe zijn. Anders moe dan normaal, echt alles overheersend moe.
  • Dat je zo enorm moe kunt zijn komt door het groeiende kindje in je buik. De energie die het kost om deze prestatie te leveren, komt van jou. Zeker de eerste 12 weken van je zwangerschap zijn veel vrouwen extreem moe, daarna verdwijnt deze moeheid meestal. Er zijn zelfs vrouwen die in het 2e trimester van de zwangerschap meer energie hebben dan buiten de zwangerschap! Moeheid kan heel erg vervelend zijn, soms zijn vrouwen zo moe dat de moeite hebben met dagelijkse bezigheden als werken, koken, fietsen of sociale contacten. Probeer zoveel mogelijk toe te geven aan de moeheid, zeker de eerste weken van de zwangerschap. Ga vroeg slapen en bespreek met je baas of je eventueel wat later kan beginnen met werken. Hoe meer je er in het begin aan toegeeft, hoe eerder de moeheid is verdwenen.

2) Moeilijk poepen:

  • Als je zwanger bent, werken je darmen langzamer door het hormoon progesteron. Misschien beweeg je ook minder. Hierdoor werken je darmen ook langzamer. Een voordeel hiervan is dat je lichaam veel vocht uit je poep haalt en je voedingsstoffen goed opneemt. Dit is goed voor de gezondheid van je kindje. Een groot nadeel van darmen die langzamer werken is dat je niet goed kunt poepen. 
  • Tips om makkelijker te poepen:
    • Moet je poepen, ga dan meteen. Als je wacht, wordt je poep steeds harder.
    • Ontspan als je op de wc zit. Als je je ontspant, kun je makkelijker poepen. Persen heeft geen zin, hierdoor gaat het alleen maar moeilijker. En je hebt kans dat je dan aambeien krijgt.
    • Beweeg vaker. Beweging zorgt ervoor dat je darmen ook ‘bewegen’. Wandelen is heel goed voor je darmen.
    • Eet op regelmatige tijden.
    • Drink minimaal 2 liter vocht per dag.
    • Andere voeding kan ook helpen. Eet bijvoorbeeld geen droog eten, zoals beschuit, crackers en koekjes.
    • Gebruik geen laxeermiddelen. Je kunt er kramp in je darmen van krijgen, ze halen veel vocht uit je lichaam en ze werken maar een korte tijd.
    • Als eten en veel bewegen niet helpt, kun je Microlax nemen. Microlax is een medicijn waarvan je poep dunner wordt. Helpt dit ook niet, neem dan contact op met je huisarts. Hij of zij kan een laxeermiddel voorschrijven dat je in de zwangerschap kunt gebruiken en dat niet gevaarlijk is voor je kindje. Maar probeer altijd eerst meer te drinken, meer vezels te eten en meer te bewegen. Dit is gezonder voor je lichaam en je kindje.

3) Misselijkheid

Ruim driekwart van de zwangere vrouwen is in het begin van de zwangerschap misselijk. Bij de meeste vrouwen is dat over aan het eind van de derde maand. Bij sommige vrouwen duurt dat tot de bevalling. We weten niet waarom de ene vrouw er meer last van heeft dan de andere. Vaak wordt het ‘ochtendmisselijkheid’ genoemd, maar veel vrouwen zijn de hele dag een beetje misselijk. Sommigen zelfs zo erg dat ze de hele dag geen zin in eten hebben.

  • De misselijkheid is vaak ’s morgens het ergst. Dat komt doordat je een lege maag hebt. Zet dus een beschuitje of wat biscuitjes naast je bed en eet die voordat je opstaat.
  • Neem altijd iets te eten mee als je weggaat: je kunt soms ineens misselijk worden. Handig om mee te nemen: crackers, biscuitjes, een broodje, kant-en-klaar soepjes. Die geven vaak weer genoeg energie om verder te gaan.
  • Eet geen vette dingen.
  • Drink geen frisdrank met koolzuur en geen koffie. Dat maakt de misselijkheid meestal erger.
  • Eet steeds een klein beetje, de hele dag door. Ook al heb je geen zin in eten. Een lege maag zorgt ervoor dat je alleen maar misselijker wordt.
  • Gember kan helpen tegen misselijkheid! Eet er niet te veel van in één keer.
  • Rust, weinig stress en genoeg slaap zorgen ervoor dat je je beter voelt. Voel je je een aantal dagen echt niet lekker door de misselijkheid? Neem dan een paar dagen vrij en kruip in bed. Zorg dat je regelmatig lichte dingen eet.De misselijkheid wordt erger als je haast hebt. Kijk eens of je iets later kunt beginnen op je werk. Of sta wat vroeger op en neem de tijd voor je ontbijt.

Wanneer moet je hulp zoeken?
Bel ons of de huisarts als je de hele dag door moet overgeven, je weinig plast, of als je meer dan 5 kilo afvalt.

4) Striae

  • Dit zijn een soort strepen op je huid. Je kan deze krijgen als je huid te ver is uitgerekt, en je daarvan littekens krijgt. De littekentjes kunnen 1 centimeter lang zijn, maar ook 10 of 15 centimeter. Helaas gaan striae niet meer weg als je ze hebt, maar na verloop van tijd worden we wel minder zichtbaar. Pas ontstane striae zijn vaak rood of paars van kleur en na verloop van tijd worden ze huidkleurig en dan zie je ze gelukkig niet meer zo goed.
  • In de zwangerschap heb je kans op het ontstaan van striae omdat je buik in korte tijd veel groeit. Maar ook je heupen, borsten en armen worden vaak wat dikker, waardoor je ook op deze plekken striae kan krijgen.
  • Op sommige crèmes staat dat het helpt tegen striae. Maar dat is nooit bewezen. Er is ook geen behandeling voor. Je kunt een paar dingen doen om de kans wat te verkleinen.
    • Draag ondersteunende kleren. Bijvoorbeeld een stevige bh. Dan rekt de huid van je borsten zo min mogelijk uit. Of een stevige band om je buik. Dan rekt de huid van je buik zo min mogelijk uit.
    • Masseer je huid. Dan blijft die soepel.
    • Eet gezond. Dan word je niet te dik, als je snel dikker wordt heb je meer kans op striae.

5) Brandend maagzuur

Als je brandend maagzuur hebt, komt het zuur uit je maag terug in je slokdarm. Dat geeft een brandend gevoel achter je borstbeen. Verder kun je gaan boeren en heb je vaak een heel vol gevoel na de maaltijd. Het zuur dat omhoog komt uit je maag is veel te zuur voor je slokdarm. Daardoor brandt het in je slokdarm. Dat is een heel vervelend gevoel. Als je zwanger bent, kun je meer last hebben van brandend maagzuur dan normaal. Dat komt omdat er een paar dingen in je lichaam veranderen

  • Je spijsvertering verandert. Als je zwanger bent, veranderen er twee dingen in je spijsvertering:De klep tussen je slokdarm en je maag werkt niet zo goed als normaal. Daardoor komt het zuur uit je maag makkelijk omhoog, je slokdarm in.Je maag en je darmen zijn minder actief. Daarom duurt het veel langer voordat je eten is verteerd. Het eten zit langer in je maag, en daardoor heb je dus snel te veel in je maag. Je kunt dus zeggen dat je maag overstroomt. De inhoud gaat terug in je slokdarm.
  • Je maag zit klem.Heb je in de tweede helft van je zwangerschap last van brandend maagzuur? Dat komt doordat je maag klem komt te zitten. Je baarmoeder en je kindje nemen steeds meer plaats in je buik in. Alle andere organen schuiven daardoor iets op. Je kindje duwt je maag omhoog. Daardoor komt het maagzuur makkelijker in je slokdarm. Hierdoor krijg je last van brandend maagzuur.

Tips

  • Eet rustig en kauw goed.
  • Verdeel de maaltijden goed over de dag.
  • Eet veel vezelrijke voeding.
  • Eet geen vet eten. Vet eten blijft lang in je maag zitten.
  • Neem de tijd om te eten. Rust na het eten even uit.
  • Blijf de eerste uren na het eten rechtop zitten.
  • Eet geen grote maaltijden 3 uur vóórdat je gaat slapen.
  • Zorg dat je genoeg beweegt. Daardoor gaat de vertering sneller.
  • Drink minstens anderhalve liter vocht per dag.
  • Soms helpt het om een glas melk te drinken of een bakje vla te eten.
  • Draag geen (te) strakke kleren.
  • Zet het hoofdeinde van je bed iets hoger.
  • Probeer voedingsmiddelen te vermijden als koffie, sinaasappelsap, scherpe kruiden, frisdrank of kauwgom.
  • Medicijnen. Er zijn (zelfzorg) medicijnen te koop die kunnen helpen tegen maagzuur en veilig te gebruiken zijn tijdens de zwangerschap. Zoals Rennies, Regla pH of Graviscon. Deze zijn zonder recept te koop bij drogist en apotheek.
  • Huisarts. Heb je zoveel last van maagzuur dat je een sterker medicijn wilt? Vraag dan advies aan je huisarts. Vergeet niet te vertellen dat je zwanger bent.

Lees meer over andere veel voorkomende zwangerschap kwaaltjes.